Deltagare: Kari Veiteberg, Roland Spjuth, Olli-Pekka Vainio)
Moderator: Ann-Louise Eriksson
Roland Spjuth (Örebro missionsskola)
Tes: teologi kan inte förstås utan en nära relation till praktiken. Teologin är inte bara teori som sedan kan sättas i praktik.
Augustinus: Staden. Två poler: en social, historisk gemenskap samtidigt ett transcendentalt telos.
Teologi inte som filosofi utan mer som historia, sociologi, antropologi…
Vår tid präglas av en längre period av sekularisering. Många människor ser inte någon meningsfullhet i den religiösa, kristna traditionen.
Tydliggöra skillnader genom att koppla praktik tätare till den systematiskteologiska reflektionen
Teologi handlar om det mänskliga livet: å ena sidan kan man fokusera på det kyrkliga livet som objekt för reflektion, å andra sidan kan man fokusera på Guds universella frälsningsverk.
Båda dessa extremer är ointressanta. Den kristna tron handlar inte om en separat sfär utan står i relation till det mänskliga livet mer allmänhet. Nattvard och måltider i allmänhet.
Det skapas en annorlunda stad i staden.
Folkkyrkoteologi som inte tar Augustinus konfliktperspektiv på allvar är förödande. Om det inte bryter mellan olika stadskulturer så finns det inte möjlighet till förståelse. Den fredsmöjlighet som skapas genom att konflikten tas på allvar kan vara ett argument för teologins fortsatta existens på universitetet.
Min kommentar: Därmed blir den normativa uppgiften avgörande för den systematiska teologins identitet. Samtidigt som den måste tillhandahålla ett alternativ till det sekulära samhällets dominerande position.
Olli-Pekka Vainio
Marxism: integration av teori och praktik länkad till befrielse
Fallibalism: begränsning eller sjukdom
Religion: förkroppsligad tro
Holistiskt perspektiv
Dygder i läsande
Kari Veiteberg
Hur skall vi arbeta för rättvisa och fred?
Liturgiska uttryck
Anna-Karin Hammar argumenterade i sin avhandling (Uppsala) för att traditionen måste omvärderas för att vara trovärdig teologi
En ny trovärdig dopsliturgi?
Den liturgiske effekten av systematisk teologisk reflektion
Feminist-, barn- och miljöteologi
Uppdelning mellan teoretisk och praktisk teologi problematisk
Liturgisk teologi ett försök att överbrygga denna uppdelning
Det finns ingen oskyldig teologi vilket har inverkning på liturgin
Liturgi ett språk som skall öppna tolkningsdjup istället för att låsa
Diskrepans mellan vad vi lär ut och vad som sägs i det kyrkliga rummet t.ex. när det gäller synd
Diskussion
Jayne Svennungsson. Fråga till Roland: Finns det verkligen en City of the World, den sekulära staden? Finns det inte innanför den också många olika inriktningar? Den är inte en enhet. Behöver du inte differentiera?
Svar: Ja. Men det är viktigt att inte ha en alltför harmoniserad bild av kristendomens relation till samhället
Fråga till Kari: Behöver vi inte gå vidare från lex orandi, lex credendi? Skillnad mellan tillbedjan och ceremoni. Vad är inte tråkig liturgi?
Svar: Lyssna på grupper som barn och offer för övergrepp…
Fråga, kommentar: Befrielseteologi och frågan vad är teologi.
Fråga: Hur skall vi överbrygga mellan systematisk teologi och den kyrkliga vardagliga liturgin. Vi har misslyckats.
Svar: Vi måste lösa detta problem. Vi alla måste kommunicera våra kunskaper.
Jan-Olav Henriksson: Detta gap mellan systematisk teologi och liturgisk praktik kan överbryggas genom förkroppsligad teologi och liturgi. Vi måste komma ifrån ett passivt förhållningssätt i kyrkorummet.
Tack för goda sammanfattningar! Jag dristar mig att länka till mina egna intryck: http://spatsiba.blogspot.com/2010/01/konferensintryck-2.html
ReplyDeleteAllt gott!