Saturday 9 January 2010

Avslutningspanel: Vad är teologi?

Deltagare: Gösta Hallonsten, Jan-Olav Henriksen, Kirsten Busch Nielsen

Moderator: Mikael Lindfeldt
 
Vad är teologi?
 
Gösta Hallonsten
Svaret ges genom att man faktiskt gör teologi. Här finns en kris. Systematiska teologer diskuterar mycket metod. Men teologi är tal om Gud: kristologi, eskatologi etc...
Den kristna teologins centrala teman.
Vända sig till de klassiska källorna.
Självbiografisk noter: 1970talet deskriptiv teologi, en begränsning, flykten till historien
Konverterade till katolska kyrkan
 
Förändring i vetenskapsteoretiskt klimat positivt
 
Ur katolsk synpunkt se på denna konferens: diskursen präglad av den nordiska folkkyrkorna, en postluthersk diskurs
 
Postitivt: betoning av kontext, hermeneutik,
 
Två kommentarer: äldre teologi inte omedveten om språkets begränsning för de teologiska utsagorna. Sanning endast tillgänglig genom uppenbarelse och den kyrkliga gemenskap.
I katolsk teologi är inte kyrkan ett tema bland andra, utan i fundamentalteologin.
Uppenbarelse, religion och kyrka. Tre grundbegrepp i denna.
 
Observation: denna konferensens diskurs är individualistisk, men det är fortfarande den enskilde teologen som står i centrum, men distansen till kyrkan är påfallande. Trots öppning för att bedriva en trosbaserad teologi så finns en distans till det kyrkliga.
 
Att vara kritisk, medveten om sin kontext, ens beroende. Det är svårt att undvika ett bejakande av traditionen ur en katolsk kontext som en utgångspunkt. Att ställa sig innanför traditionen baseras på en grundläggande lojalitet mot kyrkan.
 
Låt sanningsanspråken brytas mot varandra i det offentliga rummet.
 
Jan Olav Henriksen
 
Det klimat vi har nu är ett samtal bland vänner som erkänner skillnader men som är lyssnande.
 
Det sker en gemensamt diskurs i Norden som gör att det inte är individualiserad (cf. Hallonsten)
 
Vad är teologi? En metafråga. Till själva teologins praxis.
 
Vi måste hålla traditionen levande. Kunskap om kristendomens källor -  ett kollektivt minne.
 
Om vi inte håller traditionen levande så försvinner vissa frågor, de faller i glömska. Vi kan hålla fast vid att Gud är ett problem, vi kan inte ta honom för en självklarhet. Hur kan vi tala om Gud idag.
 
Det finns en mångfald av sätt att närma sig frågan om vad teologi är. Vilket beror på att det finns många sätt att närma sig talet om Gud. Gudsbegreppets egen karaktär.
 
Postkonfessionella. Vi är inte bundna av konfessionella gränser, men vi har att hålla vårt minne om vårt konfessionella förflutna vid liv.
 
Utmaningar:
 
Kristendomen hegemonisk men närvaron av den andre gör det nödvändigt med en reflektion över detta. Detta kommer förändra vad teologi är.
 
Ge präster och andra en frimodighet som den hermeneutiska forksningen har visat på
 
Skall vi fortsätta att tillåta en teologi som framställer Gud som drivkraften bakom Jesu lidande och död?
 
Kirsten Busch Nielsen
 
De unga forskarna mer intresserade av metafrågan om vad teologi är än de äldre.
 
Det finns inte ett svar på vad teologi är. Det finns en mångfald av svar som är överlappande.
 
Den systematiska teologien är vital, dynamisk och kreativ.
 
De vi icke har hört:
* Externa perspektiv, t.ex. konstnärer, kulturteoretiker
* Teologiens kritiker
* Historiker, bibelvetare, dvs. de andra teologiska disciplinerna
 
  Teologien är under press
1. Förhållandet mellan forskning och utbildning. Vi har inte så många teologistudenter som vi borde ha. Rekrytering.

2. Utbildningspolitiken: medler skall fördelas på ett nytt sätt som skiljer forskning och undervisning åt.

3. Universitet och kyrka. En antiintellaktualistisk tendens i kyrkan.

4. Svårt att fasthålla samspelet mellan de olika teologiska disciplinerna. De historiska och bibelvetenskapliga disciplinerna får inte tyna bort.


 
Diskussion

Kontextens betydelse har hamnat i fokus vilket har möjliggjort en vänskaplig miljö innanför den systematiska teologin

Traditionens betydelse men hur skall den hanteras? Och hur hör detta ihop med normativiteten?
 
Lojalitet? Vad är en teolog. Svar: man står i en sekulär kontext men måste vara lojal mot en kristen tradition.

Minne: Hur skall lojalitetsförhållandet se ut? Apologetisk? Problematisk.

Normativt minne? Man kan inte vara lojal mot alla kristna traditioner, de fungerar mer som en resurs.

Jan-Olav: Normativitet är beroende av källornas substantiella innehåll

Kirsten: Traditionen ett minne av konflikter

Gösta: Traditionen som en resurs

Från auditoriet: Teologi inte synonymt med systematisk teologi! T.ex. sekulariseringen av exegetiken.

Om teologin måste bygga en ny struktur utanför det statliga vad skulle det innebära för den systematiska teologin?

Vem sätter den teologiska dagsordningen?

Vad innebär den kroppliga vändningen när det gäller familjen och kön (genus)?

Hur skall förändringarna som vi är överens om översätta sig i utbildningen av präster?

No comments:

Post a Comment