Friday 8 January 2010

Eftermiddagssession: Teologi och kultur

Den första sessionen på eftermiddagen bär namnet "Teologi och kultur"

Deltagare: Niels Henrik Gregersen (professor systematisk teologi Köpenhamns universitet), Ola Sigurdson (professor systematisk teologi Göteborgs universitet), Arnfri∂ur Gu∂mundsdòttir (professor systematisk teologi  Rekyavik
Moderator: Carl Reinhold Bråkenhielm

----------

Niels Henrik Gregersen
Teologi och kultur mellan inkarnation och exkarnation

Allt teologi är kontextuell.

Nordisk standardmodell: teologin medierar mellan en levande kristendom och den nutida kulturen.

Reaktioner: Radical Orthodoxy. Hauerwas, Rasmusson: The Church as polis.

Charles Taylor:  Tre former av sekularitet
Exkarnation: en rörelse bort från en inkarnerad religiositet

Relationen mellan inkarnation och exkarnation

Teologi som utbildning i Norden: Teologisk forskning förutsätter en teologisk utbildning, en diffrentierad arbetsmarknad.

Teologin måste arbeta ickekonfessionellt om den skall ha relevans för kyrkan.

Systematisk teologi som deskriptiv-normativ kulturvetenskap
Samtidsteologi: både deskriptiv och konstruktiv (ger förslag på hur man kan konstruera kristendomen som en tolkning av livet)

Teologi i analogi med regionala studier tillsammans med religionsvetenskap och kultur teori.

Samtidigt med avseende på normativitet analog med filosofi, pedagogik, sociologi och politisk vetenskap.

Ola Sigurdson

Vad är teologi? Inte bara en reflektion över teori utan också en praktik. En dynamik mellan teori och praktik. Teologi kommer fram genom olika kulturella uttryck som arkitektur och film.
Genom moderniteten har de teoretiska och praktiska elementen skilts åt.

Kulturbegreppet

Att kultivera, ett verb, som blir till ett substantiv, kultur.
Odling, att bli kultiverad, bildning, odling av vissa mänskliga potentialer.

Kultur: kulturella uttryck och artefakter.

Ett annat kulturbegrepp: ett meningssystem. En kulturteologi som bygger på detta kulturbegrepp är fundamentalt.

 En teologi som undersöker olika kulturella artefakter.

T.ex. en undersökning av litteratur och teologi. En nutida vändning mot populärkultur.
Vissa risker finns med att se kulturella uttryck som illustrationer av en viss typ av teologi.
En egentlig kulturteologi placerar in artefakterna i deras sammanhang.

Theology of culture behöver diskutera enskilda kulturella uttryck men vill ha ett mer övergripande perspektiv.

Tolka människan som kulturvarelse t.ex. hennes relation till naturen vilket implicerar teologiska ställningstaganden.
Kulturteologin måste vara kritisk och inte bara deskriptiv.

Det kulturella systemet: vissa föreställningar har en hegemonisk ställning. Detta nödvändiggör en ideologikritik. Denna kan en kulturteologi ta sig an och inte bara vara deskriptiv.

3. Framtida forskning?

Arnfri∂ur Gu∂mundsdòttir

Vad har film med teologi att göra? Intresset för deras relation ökar.

Filmiska gestaltningar av personen Jesus och nutida kristologi.

T.ex. Mel Gibson The Passion of Christ

Jesusfilmer: försök till trovärdigiga gestaltningar av Jesus
Teologen har som uppgift att analysera dessa

Tanken på Guds inkarnation i Jesus har varit svår att uppehålla, dvs. Jesus fulla mänsklighet.

Skildringar av Jesu lidande i filmer. Från tidig nedtoning till betoning i Gibsons film.

Jesu sexualitet har också blivit ett tema.

Den historiska kontexten är viktig men Jesus gestaltas inte utseendemässigt som jude. Hans etnicitet etableras utifrån nutida behov.
Jesu manlighet har betonats, något som inte med nödvändighte följer av inkarnationstanken.

Mel Gibsons film: More pain more gain
Är mer som en superhjälte. Vad säger detta om dess autencitet? Har pendeln svängt för långt åt andra hållet?

The glorification of suffering

Avslutning: Film som tolkningar av Jesus ger viktiga nutida perspektiv.

Diskussion
Möjligheterna av normativiet i en teologisk kulturvetenskap? Måste den uppges i en kulturteologi?

Niels Henrik Gregersen: Två slags normativitet. Normativitet kan inte bara gälla kyrkan utan måste också ha betydelse för samhället i stort

Ola: En kulturteologi kan inte undvika normativitet.

Arnfri∂ur: Vad menar du med kyrka? Om icketroende gör filmer om Jesus vad säger det om normativitet.

Fråga: Samtidsteologi: kritisk och konstruktiv i för hållande till nutida kulturella uttryck. Men vilken roll har den teologiska traditionen? Har inte traditionen en normativ roll.

Niels Henrik: Representativitet. Olika källor har olika grader av detta. När man arbetar synkront med källor, då har inte traditionen någon särskild auktoritet.

Frågor

* Diskussionen av Mel Gibsons film. Gender perspective. Marias roll.

* Kulturteologi i analogi med andra religioner. Hur bryter man med den hegemonin som den kristna teologin har på universiteten.

* Kultur som odling beroende av en brist som fungerar som en drivkraft för den kulturella verksamheten. Bristen leder till kreativitet.

Svar

Arnfri∂ur: Mel Gibsons beskrivning är beroende av hans katolska kontext

Ola: Inte all kreativitet kommer från brist utan också fullhet kan vara en källa till kreativitet.

Staten skulle kunna erbjuda möjligheten för t.ex. muslimsk teologisk utbildning men kan inte skapa den själv.

Niels Henrik: Intresse från samhället och man skall kunna bedriva självkritik är förutsättningar för en utvidgning av den akademiska teologin i t.ex. muslimsk riktning.

No comments:

Post a Comment