Saturday 9 January 2010

Teologi i en postkonfessionell och mångreligiös situation

Den andra sessionen efter lunch tar upp det nutida religiösa landskapet.

Deltagare:

Jonas Jörgensen (Köpenhamn)

Hur förändras den systematiska teologin i denna tid?

Komparativ teologi: nytolkning genom bruk av mer än en religiös tradition. Hur kan denna vara konstruktin?

Religionsteologi: Tar utgångspunkt i en tradition och tolkar andra religiösa traditioner. Men kan en historisk religion vara absolut? Historien är mer komplex.

Case study: Danmark: Gemensam grund mellan muslimer och kristna och skillnad en diskussion och reaktioner från den danska kyrkan.

Vad betyder systematisk teologi i denna kontexten?

Både hålla fast vid den trinitariska teologien och samtidigt erkänna Faderns som grund för varat.

[Både partikulär och universell]


Peter Lodberg (Århus)

Teologi är reflektion över tro i det konkreta

Tron som en livsnödvändighet (inbegriper liturgisk och etisk praxis)

Att glömma med gott samvetet en uppgift för teologin

Religionsvetenskapen behöver inte till skillnad från teologien bidra till tron som en livsnödvändighet

Teologien på vetenskapliga villkor och i folkkyrkan

Postkonfessionellt tillstånd: Teologien i det offentliga (politik och samhälle)

Vill man som teologi spela med i det politiska spelet? En politisk teologi: en kritisk reflektion över det politiska

Motsättning mellan kristendom och islam. Bipolärt samhälle

Religionsteologi: en teologisk reflektion över den kristna tron i medvetenhet om religiös pluralism

Elena Namli
Hur gör man ambitiös och intressant teologi som inte är våldsam?

Var är min situation, min teologiska utmaning?

Jag är medborgare i Europa som är tryggt och priviligierat, men som brottas med främlingsfientlighet och islamofobi

Pilatus fråga: Vem är du?

Derrida: dekonstruktion av vanliga begrepp för att bryta ner våldsamhet. Kritik av toleransbegreppet. Istället: Unconditional hospitality

Individualistisk tolkning av identitet

Främlingen som Gud. Ta emot eller vägra släppa in personen

Förmågan att ta emot en främling. Levinas, Emma Cohen. Moralitetens religiösa grund.

Kristologi som möjlighet av en radikal osäkerhet

Diskussion
Den konfessionella identiteten för de olika institutionerna. Är det verkligt ett postkonfessionellt tillstånd? Eller multikonfessionellt? Eller interkonfessionellt?

No comments:

Post a Comment